اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۹:۳۶
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۲
اذان مغرب ۱۹:۱۵:۵۲
طلوع آفتاب ۰۵:۰۵:۵۸
غروب آفتاب ۱۸:۵۶:۱۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۲۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ - ۱۱:۴۳
معاون ساخت و توسعه را‌ه‌آهن:

‌خط‌آهن قزوین-رشت را پایان ۹۵ تحویل می‌دهیم/‌ هزینه اجرای مسیر قزوین تا آستارا ۳۳۰۰ میلیارد تومان

معاون ساخت راه‌آهن با بیان اینکه خط‌آهن قزوین-رشت به عنوان حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب تا پایان 95 تکمیل شده و رشت به خطوط ریلی کشور وصل می‌شود، از تهیه اسناد و انجام مطالعات راه‌آهن رشت-انزلی خبر داد و گفت: هزینه اجرای کل پروژه تا استارا حدود 3300 میلیارد تومان است.

‌خط‌آهن قزوین-رشت را پایان ۹۵ تحویل می‌دهیم/‌ هزینه اجرای مسیر قزوین تا آستارا ۳۳۰۰ میلیارد تومان
به گزارش سراج24، ‌سید مسعود نصر آزادانی با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی‌ یکی از نیازهای زیربنایی کشور است، اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی، توسعه ریلی است.
وی افزود: ایران تنها پل خشکی بین شرق و غرب است که بین دو دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال قرار دارد و تقریباً تمام کشورهای شرق دریای خزر و شرق دنیا مجبور هستند از دو کریدور زمینی امکان دسترسی به کشورهای غرب را دارد که یکی از آنها محور سیبری در شمال دریای خزر ‌و دیگری محور عبور از کشور ایران است.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان کرد: منطقه سیبری منطقه‌ای سردسیر‌ و راه‌آهن آن قدیمی و فرسوده است و عمده علاقمندی‌ صاحبان کالا‌‌ استفاده از کریدور ترانزیتی راه‌آهن ایران از سمت سرخس تا مرز رازی است.
 
وی گفت: همچنین در کریدورهای شمال ـ جنوب اتصال بندرعباس به بنادر شمالی نظیر بندر امیرآباد امکان حمل و نقل ریلی را بین دو دریا فراهم کرده است و می‌توان حمل و نقل ترکیبی ریل و دریا را در این مناطق داشت.
 
نصر آزادانی افزود: کشورهایی که در شرق ایران قرار گرفته‌اند نظیر افغانستان و پاکستان و اتصال آنها به اروپا و کشورهای غرب ایران خصوصاً عراق و ترکیه ایجاد محورهای ترانزیتی می‌تواند نقش بسزایی در تثبیت نقش محوری ایران در منطقه داشته باشد و موقعیت استراتژیک ما در کلان منطقه و شبکه‌های حمل و نقل بین‌المللی موثر است.
 
* اتصال ریلی قزوین به رشت تا پایان سال 95
 
وی اظهار داشت: یکی از کریدور‌های ترانزیتی که در شمال کشور اجرا می‌شود محور قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا است که هم شمال و جنوب کشور را به هم وصل می‌کند و امکان حمل و نقل ترکیبی دریا را به ریل و ریل را به دریا در شمال کشور فراهم می‌کند که با ادامه مسیر در غرب دریای خزر و اتصال به راه‌آهن کشورهای غربی دریای خزر امکان ایجاد کریدور شمال ـ جنوب در غرب دریای خزر برای کل کشورهای منطقه فراهم می‌شود.
 
معاون ساخت و توسعه را‌ه‌آهن با اشاره به خط آهن گرگان-اینچه‌برون-اترک-برکت، افزود: کریدور ریلی شرق دریای خزر که در پاییز سال گذشته با حضور رئیس جمهور ایران و رؤسای جمهور کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در اینچه برون به بهره‌برداری رسید، شرق دریای خزر را پوشش می‌دهد و‌ کریدور راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا مشابه غرب دریای خزر را تحت پوشش شبکه ریلی قرار می‌دهد.
 
نصر آزادانی به جزئیات فنی راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا اشاره کرد و گفت: راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا سه پروژه مجزا است که شامل قزوین تا رشت، رشت تا انزلی و انزلی تا آستارا است.
 
معاون ساخت و توسعه را‌ه‌آهن بیان کرد: قطعه قزوین تا رشت حدود 170 کیلومتر است که 84 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد؛ در این پروژه عملیات روسازی مسیر نیز در برخی قطعات آغاز‌ و حدود 30 کیلومتر ریل‌گذاری شده است.
 
وی اضافه کرد: در خط ریلی قزوین تا رشت عملیات اجرایی احداث چهار ایستگاه آغاز شده است؛ تلاش می‌‌کنیم تا پایان امسال زیرسازی این خط ریلی تکمیل شود و با تأمین منابع تا پایان سال 95 خط آهن قزوین به رشت تکمیل شود و رشت به خطوط ریلی کشور وصل شود.
 
* هزینه اجرای راه‌آهن قزوین-رشت 700 میلیارد تومان/اعتبار امسال حدود 250 میلیارد تومان
 
معاون ساخت و توسعه را‌ه‌آهن بیان کرد: رقمی که برای تکمیل این پروژه در فاز 1 از قزوین تا رشت لازم است 700 میلیارد تومان اعتبار است.
 
وی ادامه داد: امسال در بودجه سال 94 رقم 240 میلیارد تومان پیشنهاد ما برای اجرای بود که با توجه به اهمیت مسیر، این رقم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ به بیش از 250 میلیارد تومان افزایش‌ یافت‌.
 
* تهیه اسناد و انجام مطالعات احداث راه‌آهن رشت-انزلی/ تکمیل پس از سال 95
 
نصر آزادانی ادامه داد: در قطعه دیگر از رشت تا انزلی به طول 40 کیلومتر، اسناد و مطالعات‌ تهیه شده و به مناقصه رفته است و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود اما بهره‌برداریی از آن پس از سال 95 خواهد بود.
 
* تأمین مالی اجرای راه‌آهن انزلی-آستارا از محل فاینانس
 
معاون ساخت و توسعه را‌ه‌آهن اظهار داشت: در قطعه دیگر از انزلی تا آستارا به طول 170 کیلومتر ‌هیچ اقدام خاصی ‌ انجام نشده‌ و حتما لازم است از محل منابع فاینانس تأمین مالی شود.
 
* تکمیل کل پروژه قزوین-آستارا 3300 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
 
نصر آزادانی بیان‌ کرد: برای تکمیل کل پروژه از قزوین تا آستارا حدود 3 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
 
 
منبع:فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••